ntg-context - mailing list for ConTeXt users
* briefopmaak
@ 1998-10-30 15:35 W.H. Dekker
From: W.H. Dekker @ 1998-10-30 15:35 UTC (permalink / raw)

Het lukt me toch maar niet om *echt* met context aan de gang te komen,
ook al zie ik no zoveel moois. Ik probeer nu bijvoorbeeld een begin te
maken met de opmaak van mijn brief-stijl, a la isoletter.sty.

vraag 1: is dat verstandig, of ligt er op dat gebied al ergens iets klaar?

vraag 2: ik probeer om te beginnen mijn logo op zijn plaats te
zetten. Dat logo is een eps-file met een bounding box 0 0 538 46, wat
overeenkomt met 190mm breed en 46mm hoog. Hier is mijn poging:

\gebruikexternfiguur[foto][/home/wybo/tex/ps/servalys.ps][type=eps]
\startbuffer[logo]
  \stelplaatsblokkenin[plaats=midden]
  \plaatsfiguur[midden]{test}{\foto}
\stopbuffer
\startstandaardopmaak[hoofdstatus=geen,voetstatus=geen]
  \stelopmaakin[front]

  \stelomlijndin[offset=overlay]% ,kader=uit]

  \haalbuffer[logo]
\stopstandaardopmaak
\starttekst
Hallo
\stoptekst

Het logo wil ik 10mm aan de bovenrand en links en rechts ook 10mm
witruimte geven:

|                                                   |
|  ______________________________________________   |
   |                                             |  |
|  ----------------------------------------------   |
|                                                   |

Het komt echter horizontaal rechts van het midden, blijkbaar omdat het
tegen de linkermarge wordt gezet, en verticaal in het midden ipv
bovenaan.

Het \plaatsfiguur-commando (dwz \plaats<blok>) biedt niets om de
plaatsing te beinvloeden, dus dat zal wel ergens anders mee
moeten. Maar waarmee? En hoe vind ik dat?

Ook wil ik natuurlijk onder het logo geen "Figuur 1. " zien, dus hoe
onderdruk ik dat?

Ik denk wel dat Hans nu met een pracht van een oplossing komt, maar ik
zou hem zo graag zelf willen vinden in die enorme rijstebrijberg aan
commando's...

--
Hartelijke groet,
Wybo

* RE: briefopmaak
@ 1998-10-30 19:26 Berend de Boer
From: Berend de Boer @ 1998-10-30 19:26 UTC (permalink / raw)

On Friday, October 30, 1998 5:36 PM, Hans Hagen [SMTP:pragma@wxs.nl] wrote:

> vraag 2: ik probeer om te beginnen mijn logo op zijn plaats te

Some code I have, needs to put a logo on the front of reports, maybe it helps you:

%Voorblad logo, 1cm boven onderkant van papier
\gebruikexternfiguur
	[Kwetters]
	[Kwetters.png]
	[type=png,breedte=.12cm,hoogte=3.22cm]
\definieerbeeldmerk
	[logo]
	[onder]
	[links]
	[commando=\raise1cm\hbox{\Kwetters}]

Groetjes,

Berend.

* RE: briefopmaak
@ 1998-10-30 19:23 Berend de Boer
From: Berend de Boer @ 1998-10-30 19:23 UTC (permalink / raw)

On Friday, October 30, 1998 4:35 PM, W.H. Dekker
[SMTP:wybo@servaly.hobby.nl] wrote:

> [...]
> maken met de opmaak van mijn brief-stijl, a la isoletter.sty.
>
> vraag 1: is dat verstandig, of ligt er op dat gebied al ergens iets

At least this guy is very interested :-)

> Het \plaatsfiguur-commando (dwz \plaats<blok>) biedt niets om de
> plaatsing te beinvloeden, dus dat zal wel ergens anders mee
> moeten. Maar waarmee? En hoe vind ik dat?

\plaatsfiguur creates a floating box, you want something not floating. You
probably need to put your figure in some \hbox and give the exact amount of
space above and right in the form of \vskip's.

But Hans probably has the answer right away.

> Ik denk wel dat Hans nu met een pracht van een oplossing komt, maar ik
> zou hem zo graag zelf willen vinden in die enorme rijstebrijberg aan
> commando's...

:-))

I nifty tool is 'grep'. I'm not sure if you know or have this, but it does
help a lot.

Groetjes,

Berend.

* Re: briefopmaak
@ 1998-10-30 16:35 Hans Hagen
From: Hans Hagen @ 1998-10-30 16:35 UTC (permalink / raw)
  Cc: ntg-context

W.H. Dekker wrote:

> Het lukt me toch maar niet om *echt* met context aan de gang te komen,
> ook al zie ik no zoveel moois. Ik probeer nu bijvoorbeeld een begin te
> maken met de opmaak van mijn brief-stijl, a la isoletter.sty.

Eerste stap: \toonkader en \stellayoutin[...]

Dan wat commando's maken.

Ik heb wel een stijl, maar die in nogal verweven met het automatisch
adressen gedoe, en dat moet ik eerst even omzetten in perl. Ik zal van
het weekend even kijken, als ik er niet uikom, mag jij dat doen! In
principe een koppeling tussen een database en brieven of wat meer zij.
Er zitten mechanismes in voor sturen nar werkgroepen en zo.

Kun jij voor mij opschrijven hoe die iso spec is? Dan maak ik wel wat.

> vraag 1: is dat verstandig, of ligt er op dat gebied al ergens iets klaar?

Even geduld dus. Dit is eigenlijk echt een klusje om eens een dag bij
elkaar te gaan zitten.

> [...]
> overeenkomt met 190mm breed en 46mm hoog. Hier is mijn poging:
>
> \gebruikexternfiguur[foto][/home/wybo/tex/ps/servalys.ps][type=eps]

Ok.

> [...]
> \startstandaardopmaak[hoofdstatus=geen,voetstatus=geen]
>   \stelopmaakin[front]
>
>   \stelomlijndin[offset=overlay]% ,kader=uit]

Je moet hier niet denken in plaatsblokken, je wilt immers helemaal geen
float!

Er zijn twee manieren denkbaar:

\definieeroverlay[LogoWybo][{\logo}] % \foto is de figuur

\stelachtergrondenin[tekst][tekst][achtergrond=LogoWybo]

Nu zit-ie achter de tekst.

\stelachtergrondenin[pagina][achtergrond=LogoWybo]

en nu achter de pagina.

> Het logo wil ik 10mm aan de bovenrand en links en rechts ook 10mm
> witruimte geven:

\.....[type=eps,offset=10mm]

> |                                                   |
> |  ______________________________________________   |
>    |                                             |  |
> |  ----------------------------------------------   |
> |                                                   |

> Het komt echter horizontaal rechts van het midden, blijkbaar omdat het
> tegen de linkermarge wordt gezet, en verticaal in het midden ipv
> bovenaan.

Dit komt omdat de je plaatsblokken gebruikt. Hier niet doen dus.

> Het \plaatsfiguur-commando (dwz \plaats<blok>) biedt niets om de
> plaatsing te beinvloeden, dus dat zal wel ergens anders mee
> moeten. Maar waarmee? En hoe vind ik dat?

Je kunt plaatsblokken instellen (plaats caption, plaats tov elkaar,
lettertype enz)

Ter plekke zeg je:

\plaatsfiguur[links]{}{}
\plaatsfiguur[boven]{}{}

enz.

> Ook wil ik natuurlijk onder het logo geen "Figuur 1. " zien, dus hoe
> onderdruk ik dat?

Normaal gesproken met \plaatsfiguur{geen}{... figuur...}

> Ik denk wel dat Hans nu met een pracht van een oplossing komt, maar ik
> zou hem zo graag zelf willen vinden in die enorme rijstebrijberg aan
> commando's...

Gelijk heb je. (Als je suggesties hebt voor en index...) Het probleem
zit 'm niet zozeer in de hoevelheid maar in het uitgangspunt: je wilt
een logo plaatsen. Stel dat je briefpapier laat drukken. In dat geval
zit het logo er al op, en het beinvloed het zetwerk helemaal niet! En
dat is nu precies wat achtergronden doen!

MAAR, het moet natuurlijk nog anders! Zie dikke MAPS pagina 106/107/ev
(grappige nummering). Er is namelijk een apart logo mechanisme. Dit
zorgt er tevens voor dat je vervolgvellen automatisch een ander logo
kunnen krijgen (of wat je maar wil).

Als je in layers denkt is er dus:

(1) een achtergrondlayer (evt meerdere achtergronde, comma seperated)
(2) een logo layer
(3) een boven/hoofd/voet/onder-teksten layer
(4) de eigenlijke tekst layer, waar de tekst in loopt

Kijk hier eerst eens naar, en als je er niet uitkomt, laat het dan
weten.

Hans

                                          Hans Hagen | PRAGMA ADE
              Ridderstraat 27 | 8061 GH Hasselt | The Netherlands
    tel: 038 477 53 69 | fax: 038 477 53 74 | mail: pragma@wxs.nl