Gnus development mailing list
From: Dag-Erling Smorgrav <des@ofug.org>
Subject: Gnus med Alzheimer
Date: Thu, 28 Nov 2002 00:29:06 +0100	[thread overview]

Oort gnus 0.07 på Emacs 21.2.1.  Hver gang jeg avslutter Gnus glemmer
den hvilke meldinger jeg har lest i noen få nnml-foldere, og også
hvilke jeg nylig har satt process-mark på (men den husker hvilke jeg
satte process mark på en gang for lenge siden før problemet dukket
opp).  Dette gjelder som sagt ikke alle foldere, bare noen utvalgte -
faktisk de tre jeg bruker mest.

Problemet oppstod etter at jeg skiftet fra

(setq gnus-select-method '(nntp "nntp.ping.uio.no"))
(setq gnus-secondary-select-methods '((nnml "Mail")))

til

(setq gnus-select-method '(nnml "Mail"))

fordi jeg aldri leste news på denne maskinen.

Jeg fjernet metodeangivelsene manuelt fra .newsrc.eld (dvs. i all
hovedsak s/"nnml+Mail:/"/).

Rundt samme tid skiftet jeg fra "total-expire" til "auto-expire" fordi
a) det er raskere og b) nyere versjoner av Gnus takler faktisk
overgangen (mens man tidligere måtte merke alle gamle meldinger
"expired" for hånd)

Det som er rart er at "seen" ser ut til å virke (dvs. bare nye
meldinger blir merket med ".").  Det ser også ut som om Gnus fint
greier å huske hvilke meldinger jeg har besvart eller forwardet, bare
ikke hvilke jeg har lest eller process-merket.  Den mister riktignok
ikke hele "tick"-listen, den ser bare ikke ut til å oppdatere den, så
meldinger som hadde process-mark før jeg begynte å rote med oppsettet
har dem fortsatt.

Et annet symptom er at det tar *veldig* lang tid å lukke summary-
bufferet for disse tre problematiske gruppene - flere minutter, til
tross for at det bare er noen få hundre meldinger i hver av dem (eh,
OK, en av dem har bortimot 4000, mens de to andre har hhv ca 350 og ca
50)

En annen ting som skiller disse tre gruppene ut fra de andre ~200 er
at jeg sletter og flytter mange meldinger fra dem (mesteparten av det
jeg får av mail som er vanskelig å sortere automatisk havner i disse
gruppene), hvilket til en viss grad kan forklare hvorfor de er
tregere enn de andre.

Ville det forresten være mulig å legge inn linjeskift her og der i
.newsrc.eld for å gjøre det lettere å feilsøke slikt?

DES
--
Dag-Erling Smorgrav - des@ofug.org

             reply	other threads:[~2002-11-27 23:29 UTC|newest]