Gnus development mailing list
* Gnus med Alzheimer
@ 2002-11-27 23:29 Dag-Erling Smorgrav
From: Dag-Erling Smorgrav @ 2002-11-27 23:29 UTC (permalink / raw)

Oort gnus 0.07 på Emacs 21.2.1.  Hver gang jeg avslutter Gnus glemmer
den hvilke meldinger jeg har lest i noen få nnml-foldere, og også
hvilke jeg nylig har satt process-mark på (men den husker hvilke jeg
satte process mark på en gang for lenge siden før problemet dukket
opp).  Dette gjelder som sagt ikke alle foldere, bare noen utvalgte -
faktisk de tre jeg bruker mest.

Problemet oppstod etter at jeg skiftet fra

(setq gnus-select-method '(nntp "nntp.ping.uio.no"))
(setq gnus-secondary-select-methods '((nnml "Mail")))

til

(setq gnus-select-method '(nnml "Mail"))

fordi jeg aldri leste news på denne maskinen.

Jeg fjernet metodeangivelsene manuelt fra .newsrc.eld (dvs. i all
hovedsak s/"nnml+Mail:/"/).

Rundt samme tid skiftet jeg fra "total-expire" til "auto-expire" fordi
a) det er raskere og b) nyere versjoner av Gnus takler faktisk
overgangen (mens man tidligere måtte merke alle gamle meldinger
"expired" for hånd)

Det som er rart er at "seen" ser ut til å virke (dvs. bare nye
meldinger blir merket med ".").  Det ser også ut som om Gnus fint
greier å huske hvilke meldinger jeg har besvart eller forwardet, bare
ikke hvilke jeg har lest eller process-merket.  Den mister riktignok
ikke hele "tick"-listen, den ser bare ikke ut til å oppdatere den, så
meldinger som hadde process-mark før jeg begynte å rote med oppsettet
har dem fortsatt.

Et annet symptom er at det tar *veldig* lang tid å lukke summary-
bufferet for disse tre problematiske gruppene - flere minutter, til
tross for at det bare er noen få hundre meldinger i hver av dem (eh,
OK, en av dem har bortimot 4000, mens de to andre har hhv ca 350 og ca
50)

En annen ting som skiller disse tre gruppene ut fra de andre ~200 er
at jeg sletter og flytter mange meldinger fra dem (mesteparten av det
jeg får av mail som er vanskelig å sortere automatisk havner i disse
gruppene), hvilket til en viss grad kan forklare hvorfor de er
tregere enn de andre.

Ville det forresten være mulig å legge inn linjeskift her og der i
.newsrc.eld for å gjøre det lettere å feilsøke slikt?

DES
--
Dag-Erling Smorgrav - des@ofug.org

* Re: Gnus med Alzheimer
@ 2002-11-28 17:15 ` Simon Josefsson
From: Simon Josefsson @ 2002-11-28 17:15 UTC (permalink / raw)
  Cc: ding

Dag-Erling Smorgrav <des@ofug.org> writes:

> Oort gnus 0.07 på Emacs 21.2.1.  Hver gang jeg avslutter Gnus glemmer
> den hvilke meldinger jeg har lest i noen få nnml-foldere

Try to compare the mark contents of `G E' and
~/Mail/buggy-nnml-folder/.marks, before and after entering a group
that forgets marks.  When are the marks lost?  All the time?  When you
quit and restart Gnus?  Just sometimes?  If you can reproduce when it
forgets a flag, report the exact steps.

> og også hvilke jeg nylig har satt process-mark på (men den husker
> hvilke jeg satte process mark på en gang for lenge siden før
> problemet dukket opp).

Process marks are temporary in each summary buffer, they are not
remembered across sessions AFAIK.

> [...]
> ikke hele "tick"-listen, den ser bare ikke ut til å oppdatere den, så
> meldinger som hadde process-mark før jeg begynte å rote med oppsettet

Looks like it is the `read' mark range that is only buggy then, it is
maintained slightly different from other marks.

> [...]
> jeg får av mail som er vanskelig å sortere automatisk havner i disse
> gruppene), hvilket til en viss grad kan forklare hvorfor de er

This might also explain the lost marks -- are the marks only lost when
you move or copy articles from the summary buffer?  If you only read
in the group, does the mark lossage stop?

* Re: Gnus med Alzheimer
@ 2002-11-28 19:48 ` Kai Großjohann
                     ` (2 more replies)
From: Kai Großjohann @ 2002-11-28 19:48 UTC (permalink / raw)

[-- Warning: decoded text below may be mangled, UTF-8 assumed --]
[-- Attachment #1: Type: text/plain; charset=utf-16be, Size: 7305 bytes --]

When I hit `A t Norwegian RET English RET InterTrans RET', I get the
following backtrace:

/----
\----

Any ideas?
--
~/.signature is: umop ap!sdn    (Frank Nobis)

* Re: Gnus med Alzheimer
@ 2002-11-29  8:29   ` Marco Lonsing
From: Marco Lonsing @ 2002-11-29  8:29 UTC (permalink / raw)

kai.grossjohann@uni-duisburg.de (Kai Großjohann) writes:

> When I hit `A t Norwegian RET English RET InterTrans RET', I get the
> following backtrace:

[...]

> Any ideas?

Same here with latest CVS emacs, gnus, url

--
Marco Lonsing
Mathematik XI - Numerik	       email: Marco.Lonsing@ruhr-uni-bochum.de

* Re: Gnus med Alzheimer
@ 2002-11-29 13:10   ` Henrik Enberg
From: Henrik Enberg @ 2002-11-29 13:10 UTC (permalink / raw)
  Cc: ding

kai.grossjohann@uni-duisburg.de (Kai Großjohann) writes:

> <something unreabable>

I can't read your message at all.  Just a long line of hollow boxes.
This is with bleeding-edge Gnus and Emacs.

* Re: Gnus med Alzheimer
@ 2002-11-29 13:16   ` Dag-Erling Smorgrav
From: Dag-Erling Smorgrav @ 2002-11-29 13:16 UTC (permalink / raw)

Simon Josefsson <jas@extundo.com> writes:
> Try to compare the mark contents of `G E' and
> ~/Mail/buggy-nnml-folder/.marks, before and after entering a group
> that forgets marks.

I'm not sure I understand what you mean by that...

> that forgets marks.  When are the marks lost?  All the time?  When you
> quit and restart Gnus?

Every time I quit and restart Gnus.

> Process marks are temporary in each summary buffer, they are not
> remembered across sessions AFAIK.

Umm, I meant tick (!), not process (#).

> This might also explain the lost marks -- are the marks only lost when
> you move or copy articles from the summary buffer?  If you only read
> in the group, does the mark lossage stop?

No, all recent "read" and "tick" marks are lost when I quit and
restart Gnus.

DES
--

@ 2002-11-29 13:45     ` Kai Großjohann
From: Kai Großjohann @ 2002-11-29 13:45 UTC (permalink / raw)
  Cc: ding

Henrik Enberg <henrik@enberg.org> writes:

> I can't read your message at all.  Just a long line of hollow boxes.
> This is with bleeding-edge Gnus and Emacs.

Use `1 g utf-8 RET' to show it.  Argh.  There is a bug in Gnus (or
Emacs) somewhere.  But I don't know where.

Gnus decides to tag the message as utf-16 even though it's utf-8
inside.

--

@ 2002-12-28 20:01   ` Lars Magne Ingebrigtsen
From: Lars Magne Ingebrigtsen @ 2002-12-28 20:01 UTC (permalink / raw)

kai.grossjohann@uni-duisburg.de (Kai Großjohann) writes:

> When I hit `A t Norwegian RET English RET InterTrans RET', I get the
> following backtrace:
>
> /----

Some versions of url are somewhat finicky when it comes to working
outside of w3, which is why `mm-url-insert-file-contents' is the way
it is.

Anyway, babel.el looks pretty interesting -- I had forgotten that I
had it here.  Does a newer version exist?  I could put it in the
gnus/contrib directory so that it can be given a wider testing...

--
(domestic pets only, the antidote for overdose, milk.)
   larsi@gnus.org * Lars Magne Ingebrigtsen